‘Het gaat steeds beter met de wereld’

Tim Kraaijvanger is afgestuurd als journalist aan de Christelijke Hogeschool Ede en mede-oprichter van wetenschapsblog Scientias.nl. Ik interviewde hem over online journalistiek naar aanleiding van mijn afstudeeronderzoek MessiaNieuws – een online actualiteitenplatform op joods-christelijk gebied. Tim

Waartoe is de journalist of zijn media op aarde?
‘De nummer 1 missie van een journalist is om onafhankelijk nieuws te brengen. Dit is in onze maatschappij erg lastig, omdat er allerlei belangen zijn. Lokale en regionale kranten durven vaak geen kritische artikelen te schrijven, omdat ze bang zijn dat adverteerders afhaken, terwijl landelijke dagbladen zich laten leiden door abonnees. Dit resulteert in opgeblazen, gruwelijke nieuwsitems.
In tegenstelling tot wat journalisten lijken te beweren gaat het juist steeds beter met de wereld. Er leven minder mensen in armoede, er is minder geweld, er leven meer mensen in een land met een democratisch systeem, er is meer voedsel en mensen zijn gezonder dan honderd jaar geleden.
Juist deze positieve ‘touch’ ontbreekt in berichtgeving, waardoor burgers steeds meer in angst gaan leven voor aanslagen.
Ik merk zelf dat mensen behoefte hebben aan positieve berichtgeving, vandaar dat wetenschapsnieuws in opkomst is. Wetenschapsnieuws is vaak positief geladen nieuws en gaat over doorbraken, successen en mogelijkheden.’

Wat zijn de krachten van media voor een bepaalde niche of groep met een eigen geluid.
‘Kies je voor een niche, dan kun je met een kleine redactie het nieuws verslaan en dus vrij gemakkelijk opboksen tegen de grote jongens, zoals Nu.nl en NRC. De redactionele kosten zijn relatief laag en je trekt een betrokken doelgroep aan. Deze ambassadeurs blijven niet alleen lang plakken, maar zijn ook bereid om te investeren in het platform.’

Wat zijn valkuilen van specifieke media?
‘Een valkuil is dat een niche trendgevoelig kan zijn. Of dat een te brede niche wordt gekozen, waardoor uiteindelijk niet al het nieuws gecoverd kan worden. Dat kan resulteren in het falen van de startup.’

Waar liggen kansen voor online media startups?
‘Persoonlijk denk ik dat er nog ruimte is in het Nederlandse medialandschap voor goede nichesites, maar die gaten worden wel steeds kleiner. Aan de andere kant: iemand die zeer geïnteresseerd is in wetenschapsnieuws, bezoekt niet alleen Scientias.nl, maar ook andere kleinere wetenschapsblogs.’

Hoe ziet u de opkomst van online journalistieke initiatieven – zoals De Correspondent, Jalta en talloze lokale websites?
‘Ik geloof zeker in het verdienmodel van De Correspondent, maar dit betekent niet dat iedere site hetzelfde verdienmodel kan hanteren. Bij De Correspondent werkt het, omdat het nieuw en hip is om op die manier lid te worden van een journalistiek medium, maar bij initiatiefnummer twee, drie et cetera, wordt het alweer minder interessant.
Ik zie wel dat de consument of burger kritischer wordt en online op zoek gaat naar alternatieve nieuwsbronnen, waar De Correspondent van profiteert.’

Hoe kan de journalistieke kwaliteit op (het snelle en gerucht makende) internet worden gewaarborgd?
‘Goede bronvermelding is essentieel. Op Scientias.nl gebruiken we bij ieder item bronvermelding en daarbij linken we direct naar het desbetreffende wetenschappelijke paper. Dit betekent dat we soms wetenschapsnieuws missen. Als een wetenschapper een interview heeft met het ANP en bepaalde uitspraken doet – die vervolgens worden overgenomen door andere media – dan gaan wij die niet gebruiken, omdat we geen keiharde bronnen hebben. Pas wanneer we zelf de wetenschapper in kwestie hebben gesproken, kunnen we er een item over schrijven.
Er zullen altijd websites bestaan die het niet zo nauw nemen met bronvermelding, neem bijvoorbeeld de Engelse roddelkrantjes. Uiteindelijk is het aan de bezoeker dat soort sites niet meer te bezoeken.’

Wat zou een succesvol verdienmodel kunnen zijn voor media met een specifieke doelgroep en boodschap?
‘Een eigen webshop naast je blog, waarop je producten verkoopt, bijvoorbeeld boeken. Andere mogelijkheden zijn advertenties, een lidmaatschap met exclusieve artikelen voor betaalde abonnees, sponsored content of het aanbieden van betaalde e-books.’

In hoeverre zijn sociale media bepalend voor het succes van een medium?
‘Heel erg bepalend, zeker in de beginfase. Als startup moet je naamsbekendheid krijgen en dat kan via sociale media. Veel mensen gaan niet meer direct naar de verschillende sites en kijken alleen op Twitter of Facebook. Daar moet je dus te vinden zijn en je doelgroep weten te triggeren met goede posts.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s